2014. október 27., hétfő

Ősszel, a szezon végeztével ideje figyelmet fordítanunk kertigépeink átvizsgálására, karbantartására a téli tárolásuk előtt. Az alábbi tanácsokkal abban szeretnénk segítséget nyújtani, hogy a következő tavasszal zökkenőmentesen kezdhessük meg újra a munkát.

A karbantartási munkákat több okból is érdemes a téli időszakra időzítenünk. Legyünk előrelátóak: ha esetleg alkatrészt kell beszereznünk, ne az első fűnyírásnál rohamozzuk meg a kertigépboltokat, ahogyan mindenki más is, ilyenkor ugyanis könnyen hoppon maradhatunk.
A posztban ismertetett karbantartási munkák nagy részét otthon is biztonságosan elvégezhetjük, azonban amennyiben mégis inkább szakszervizre bíznánk az átvizsgálást, ezesetben is mindeképpen javasoljuk, hogy azt az őszi-téli időszakban tegyük, ilyenkor itt is kevesebb a szerelési munka. Magunknak teszünk szívességet, ha nem tavasszal derül fény az esetleges problémákra, szezon kezdetekor ugyanis nem ritka, hogy a szervizek csak három-négy hetes határidővel tudják vállalni egy-egy gép javítását.

A benzinmotoros kertigépek őszi karbantartási munkái általánosságban két nagyobb feladatot foglalnak magukban: a tisztítást- és átvizsgálást, valamint a benzin leeresztését (vagy megfelelő konzerválását).

Ügyeljünk arra, hogy gépeinket alaposan megtisztogatott állapotban tegyük el a téli hónapokra, fűnyírók, fűkaszák, láncfűrészek esetében a nedves nyesedék ugyanis rozsdásodást okozhat. Ilyenkor javasolt a légszűrők tisztítása- vagy cseréje is.

 

A benzin romlandó!


A benzinmotoros gépek téli tárolásakor a legfontosabb, amire figyelnünk kell, hogy tavasszal is biztosan induljon a gép, maga a benzin.

Eresszük le a benzint!


A legbiztosabb megoldás természetesen, ha télire gépeinkből leeresztjük a benzint, a maradékot pedig kijáratjuk a karburátorból. Ezt a következőképpen tehetjük meg:
  • Beindítjuk a gépet és megvárjuk amíg bemelegszik, szivató nélkül működik. 
  • Ha van a gépen benzincsap, elzárjuk. 
  • Ha nincs benzincsap, leállítjuk a gépet, és kiöntjük a maradék benzint. 
  • Ezután újra beindítjuk a gépet, és addig járatjuk teljes gázon, míg le nem fullad a motor, így a karburátorban lévő benzinmaradékot is elhasználja. 

Használjunk adalékot!


A benzin leeresztésének módja természetesen gépenként más és más, míg láncfűrészek és kaszák esetében egyszerűbb dolgunk van, egy fűnyíróból nagy mérete és súlya miatt nehezebb kiönteni az üzemanyagot. Amennyiben az üzemanyag leeresztését nem tudjuk megoldani, vagy nem szeretnénk bajlódni vele, második megoldásként marad a megfelelő adalékok használata, melyek képesek a benzint egy- vagy két évre konzerválni. A legtöbb gyártó rendelkezik a saját motorjaihoz kifejleszetett adalékanyagokkal, ilyenek például Briggs&Stratton stabilizáló adaléka, vagy az Oleo-Max ADDITIX 2000 benzin- és gázolaj adalék.

Oleo-Mac Additix 2000 adalékanyag
ADDITIX 2000 - minimum 12 hónapra megakadályozza az üzemanyag bomlását és véd az oxidációtól

Ezeket az adalékokat a benzinhez keverve megakadályozhatjuk annak degradációját.
Fontos! Mindig tartsuk be a gyártó adagolással kapcsolatos utasításait! (Az ADDITIX 2000 esetén például 1 kupaknyi 5 l benzinhez elegendő.)

 

Ügyeljünk a benzin minőségére!


A benzin romlandó, levegővel érintkezve oxidálódik, a hosszú állásban párolognak az illékony komponensek, csapadék is kiválhat belőle, így már nem lesz képes beindítani a motort. Ezért ha a fenti tanácsokat elmulasztottuk, legalább igyekezzünk a gépet hűvös helyen tartani (kerüljük például a fűtött garázst) tapasztalat szerint ugyanis a benzin melegben könyebben tönkremegy. Ez természetesen - bár sokan nem is gondolnák - nagyban függ a benzin minőségétől. Vevői visszajelzések alapján gyakran találkozunk vele, hogy az olcsóbb kutakon tankolt benzin hamarabb indul romlásnak, mint a nevesebb kutak termékei.

Néhány példa romlott benzinre:

szétvált benzin
Szétvált benzin
A leggyakoribb, amikor a benzinből zöldes-sárgás, hártyás anyag (trutyi) válik ki, ami mindenhová feltapad. Lerakódik a karburátorban, eltömíti a mikrofuratokat és megnehezíti a következő beindítást. Ha már megtörtént a baj, orvosolni kizárólag mechanikusan, a karburátor szétszedésével lehet. Szerencsés esetben megúszhatjuk egy egyszerű takarítással, amit, ha barkácskezűek vagyunk, magunk is el tudunk végezni. Ha nincs szerencsénk, szakszervizhez kell fordulnunk, ahol speciális, ultrahangos mosóval tisztítják ki.

A benzin szétválik: magas etanol tartalmú üzemanyagokat célszerű hamar felhasználni, az állás során ugyanis nedvességet vesznek fel a levegőből, így szétválik egymástól a benzin és az etanol. Rázással nem lehet újra elegyíteni, a motor beindítására nem alkalmas. 

 

 

Különböző kertigépek karbantartása


Végezetül az általános karbantartási munkákon kívül nézzük néhány, az adott gépre vonatkozó tanácsot!


Fűnyírók karbantartása

  • A szezon végén célszerű az olajat lecserélnünk. Mindig használjunk motortípusnak megfelelő olajat, így a Briggs&Stratton motorokhoz például a gyári Briggs olajat javasoljuk, mely mindamellett, hogy egynyári, egykomponensű, egyszerű olajfajta, speciális adalékot tartalmaz kifejezetten léghűtéses motorokhoz a kopások csökkentésére. A legtöbb motorhoz általánosságban ajánlható a 10W-30 félszintetikus olaj, kifejezetten igaz ez a Honda és MTD motorokra.
  • A légszűrőt is ilyenkor érdemes ellenőriznünk. Papír légszűrő esetén az elkoszolódott szűrőt cserélni kell. Szivacsbetétes légszűrővel ellátott gépek esetén elegendő lehet a szivacs szappanos vízben történő átmosása. Ilyenkor várjuk meg, míg a szűrő megszárad, majd egy pár csepp olajat cseppentsünk rá, és a kezünkkel masszírozzuk szét benne, így javíthatjuk a pormegkötő képességét és növelhetjük a motor élettartamát. 
  • Ha tudjuk, élezzük meg a fűnyírókést, azonban ügyeljünk arra, hogy a kést egy kerékhez hasonlóan centírozni kell! A centírozást házilag elvégezhetjük egy toll vagy csavarhúzó segítségével: a tollat a középső furatába illesztve úgy köszörüljük a kést, hogy az lehetőleg folyamatosan vízszintes maradjon. Ha a kés elfordul valamelyik irányba, az az oldal még nehezebb, onnan még köszörülnünk kell. Nem megfelelően centírozott fűnyírókés használata a kiegyensúlyozatlanság okozta nagyobb vibráció miatt akár a fűnyíróház repedéséhez is vezethet! Extrém esetben tapasztalhatjuk, hogy a beindított fűnyíró egyenes betonfelületen magától "arrébb mászik".

Láncfűrészek karbantartása

  • Ahogyan a fűnyírók esetében, szükség esetén itt is ellenőrizzük a légszűrőt. (A fűnyírókkal ellentétben a láncfűrészekben a levegőszűrő általában nem mosható. Ha a gép nejlon légszűrővel szerelt, a szűrő sűrített levegővel átfújható. A filcszerű anyagból készült szűrő, ha elhasználódott, mindenképp cserére szorul.)
  • Ellenőrizzük a láncot! Mivel láncélezésnél több, az adott láncra jellemző tulajdonságra is oda kell figyelnünk, (mélység határolás, tetőlap vágószög, oldal-lapszög, stb.) ha úgy ítéljük meg, a lánc élezésre szorul, inkább bízzuk szakemberre, aki rendelkezik a megfelelő eszközökkel és szaktudással. 
  • Ha új lánc vásárlása mellett döntünk, a láncot áztassuk egy éjszakára olajba. Soha ne használjunk elkopott meghajtókereket, különösen új lánc esetén! Minden harmadik lánccsere alkalmával cseréljük a meghajtókerékrendszert is! Az új láncot kis sebességgel járassuk be és bőségesen olajozzuk. Ellenőrizzük a lánc feszességét kihűlt állapotban és a munka folyamán is. Az első néhány vágást lazán, könnyedén végezzük. 

 Bozótvágók karbantartása

Oleo-Mac szöghajtászsír
Szöghajtászsír
  •  Bozótvágóknál a légszűrő ellenőrzésen felül nagyon fontos a szöghajtás bizonyos időközönkénti zsírozása a gyártó által előírt minőségű szöghajtászsírral. Mi erre a prémium minőségű Oleo-Mac molibdén-szulfát tartalmú lítium zsírt ajánljuk, amely kifejezetten a nagy terhelésnek kitett, kopó alkatrészek kenéséhez lett kifejlesztve.

Fűnyírótraktorok speciális karbantartása


Kerti gépeink közül a fűnyírótraktorok karbantartása a legösszetettebb feladat, azonban itt is több teendőt elvégezhetünk házilag. 
  • Eresszük le a benzint!
  • Ellenőrizzük és szükség esetén tisztítsuk vagy cseréljük a légszűrőt!
  • Ellenőrizzük a késeket! A kések leszerelésénél figyelemmel járjunk el, ugyanis ha fűgyűjtős traktorunk van, a késcsavarok jobb- és balmenetesek lehetnek. Ne essünk abba a hibába, hogy míg azt gondoljuk, lazítjuk a késcsavart, valójában még jobban ráhúzzuk, erőszakoljuk.
  • Nagyon fontos feladat az akkumulátor körültekintő kezelése, mivel ez a gép egyik igen érzékeny része. Télire szereljük ki az akkumulátort, és fagymentes helyen tároljuk! Havonta töltsünk rá csepptöltővel, így elkerülhetjük, hogy a hosszú állás alatt károsodjon.

0 comments:

Megjegyzés küldése