2015. június 9., kedd

Kép innen
Mit kapunk a pénzünkért? 
Jelen rövid eszmefuttatás témája persze nem kerti- és szerszámgépspecifikus, de mi is naponta szembesülünk vele, hogy az árérzékeny magyar vásárló kevéssé hajlamos mérlegelni a minőségi termékek mellett szóló észérveket.

Egy családtagunk bozótvágót szeretett volna vásárolni: kis kert, nagy dudva, alkalmanként 1-2 óra kaszálgatásra, a kölcsönzőbe járást megunva úgy kalkulált, hogy az alkalmankénti ötezer forintból viszonylag hamar összejön egy saját gép ára is.

Amikor a vásárló saját maga ellensége
A leendő vásárló ilyenkor első lépésként felüti az árukeresőt/egyéb hasonló oldalakat - bepötyögi, hogy fűkasza, rendezi ár alapján: jó esetben átlapozza az első 100 terméket, melyek kivétel nélkül elektromos fűszegélynyírók - majd 25-30.000 Ft között elkezd benzinmotoros modelleket találni, és megveszi az első jónak tűnőt.
Talán egy kicsivel még szerencsétlenebb verzió - mindjárt kifejtem, miért - mikor valamelyik mindent áruló nagyáruházban, egyszeri akcióban vásárol egy jó árú - még akár az is elképzelhető, hogy viszonylag jó minőségű - gépet hasonló áron - a márkanevet sose hallotta, de viszonylag jól néz ki a cucc, ennyiért meg a hülyének is megéri.

Vagy nem.
Az első probléma mindjárt a beüzemelés. Ha az illető nem kifejeztten hozzáértő / műszaki beállítottságú, ebből mindjárt gond lehet. Az áruházban nagy valószínűséggel nem szakemberek adták el neki a gépet, hiába hívja őket, nem tudnak segíteni. A használati utasítás meg vagy jó, vagy nem jó. A barkácskezű szomszéd segít neki áthidalni ezt a problémát, használgatja örömmel, és közben, mivel nem szóltak neki, valószínűleg egy csomó dologra nem figyel oda, amire pedig oda kéne, hogy még sokáig használhassa örömmel az új gépet.

Aztán elromlik valami. Mindjárt nem mindegy, hogy 1, 2 vagy esetleg 3 év garancia vonatkozik a gépre. Ha legalább egy ismertebb gyártó alacsonyabb kategóriás modelljét vásárolta meg, még szerencséje lehet a garanciális ügyintézés során - ha nem, és a termék nem rendelkezik szervizháttérrel, előfordulhat, hogy a gépet a javításhoz meg kell sétáltatni (a fél világon keresztül).

Vagy ha a termék már nem garanciális, és éppen csak egy apró alkatrész kellene hozzá. Egy levegőszűrő. Csak egy csavar esett ki, egy speciális csavar. Vagy egy új kés kellene. Eltört a berántó.
Sorra járja a kertigépes boltokat, és szembesül vele, hogy senki nem tud semmit, soha nem hallottak erről a típusról; megkapja, hogy "Áruházas? Azzal mi nem foglalkozunk." Alkatrészkatalógus, alkatrészutánpótlás nincs és nem is volt, nem ismerik, nem tudnak rendelni, senki nem foglalkozik vele, ha valaki mégis, könnyen lehet, hogy olyan költségei vannak az alkatrész beszerzésének, (nem vicc, többször láttunk ilyet, mikor egy alkatrész az egész gép (vagy egy hasonló gép) újonnani árának a 80%-a volt!) ami miatt jobban megéri egy új gépet vásárolni. És ezen a ponton egyből drága lett az olcsó.

Mert egy minőségi, vagy mondjuk úgy, prémium kategóriás termék mitől prémium kategóriás?
Először is természetesen a magas minőségű anyagoktól, a termékfejlesztéstől, teszteléstől, gyártástechnológiától. A fűmagos posztunkban is számolgattunk már - ott azt láttuk, hogy az olcsó, de gyengébb csíraképességű fűmag valójában nem is olcsóbb, mint a garantáltan magas csírázóképességű, drága fűmag.
De a terméken felül mit tartalmaz még a prémium termék ára, mit fizetünk meg tulajdonképpen
- a bozótvágó példánál maradva - azzal a plusz néhány tízezer forinttal?

Ne feledjük, hogy nem csak terméket fizetjük meg, de az ahhoz kapcsolódó szolgáltatásokat, terméktámogatást is!
Például..
- A szakkereskedésekben a hozzáértő szakembereket, akik tanácsokkal segítenek a gépválasztásban és használatban; akik ismerik a forgalmazott típusokat és meghibásodás esetén is fordulhatunk hozzájuk
- Kiterjedt, országos szintű szervizhátteret
- Alkatrészutánpótlást - alkatrészt azonnal, raktárról, (vagy rövid rendelési határidővel), akár több tízéves gépekhez is
- Bizonyos gyártók egyes termékei esetén 2 vagy 3 év jótállást, de előfordulnak élettartam-garanciás termékek is
- Bizonyos gyártók termékeikhez (pl. AEG, RYOBI, Milwaukee szerszámgépek) meghibásodás esetén "hozom-viszem" szolgáltatást biztosítanak

Az olcsó termék sosem véletlenül olcsó. Azért olcsó, mert valamit kispóroltak belőle - a fejlesztést, az anyagot, a terméktámogatást. Ez persze mindaddig nem zavar minket, míg nincs vele baj. Lehet is ugyan szerencsénk, de nem ez a jellemző.

Gépvásárláskor mindig gondolkodjunk el rajta, hogy megéri-e a szerencsénkben bízni; hogy meddig szeretnénk használni az új gépünket, hogy mennyire értékálló, ha egyszer újabbra/nagyobbra cserélnénk, hogy kiegészítőt, alkatrészt fogunk-e találni hozzá - hiszen kertigépet, szerszámgépet bizonyosan nem egy szezonra szeretnénk venni.

A bozótvágós családtag végül az Oleo-Mac legkisebb kaszája, a Sparta 25 T mellett döntött, és most nagyon boldogok így ketten - beüzemeltük, megmutattuk és még videóra is vettük neki, hogyan kell használni, így reményeink szerint még sokáig azok is maradnak.


Ha kérdése lenne vagy szakmai tanácsra van szüksége, akkor látogasson el: www.kertigepbolt.hu

1 comments:

  1. Én jártam úgy,hogy vásároltam márkás kézi szerszán gépeket barkácsáruházban,nem is irreálisabban olcsón, akciós csomagban.Nagyon nagy örömem nem volt benne.A lényeg,hogy gyenge volt a minősége a márka hírnevéhez képest.Utána érdeklődtem egy két "bennfentes"ismerősnél,bár előbb tettem volna.Azt az infót kaptam,hogy a barkácsáruház láncok akciókra hatalmas tételben rendelnek,és a gyártóval levajazzák ,hogy nem fontos a minőség,csak olcsó legyen.Ezt persze nem hivatalos infó,de mindenesetre lehet benne valami.

    VálaszTörlés